Z młodzieżą w Tarnowie.
Zainteresowane szkoły, nauczyciele i uczniowie winni poświęcić na ten cel po 3 godziny
lekcyjne z następujących przedmiotów:
- lekcja wychowawcza (lub inna)
- język polski
- wychowanie fizyczne
1.Na lekcjach wychowawczych będą podjęte - w formie wykładów i ćwiczeń - zagadnienia
z zakresu „Kulturowe znaczenie teatralnej ekspresji człowieka”.
Ma to za zadanie przybliżyć wiedzę o odwiecznej potrzebie wyrażania siebie poprzez
działanie teatralne, czy quasi-teatralne np. obrzęd, rytuał.
Dzisiaj umiejętność bezpośredniej komunikacji z drugim człowiekiem jest wciąż niezbędna, ale trudniejsza do uzyskania – osiągnięcia techniczne w dziedzinie informacji
i pośredniego kontaktu (tv, internet) zagospodarowują coraz większe połacie czasu człowieka, atomizują jego użytkowanie, dzieląc przeżywanie świata w czasie na szereg izolowanych jednostek; dając określoną wartość, coś innego, cennego odbierają.
2.Godziny w ramach języka polskiego zawierają propedeutykę wiedzy o takich zagadnieniach jak dykcja i interpretacja tekstu: słowa mówionego (jak też śpiewanego).
Obejmuje pewną niezbędną wiedzę o języku i jego fonetyce.
Ta część edukacji zawiera szereg przykładowych ćwiczeń praktycznych.
Fragment lekcji poświęcony będzie również świadomemu wyborowi tekstu: poezji, prozy czy tekstu dramatycznego...odbędzie się też rozmowa o prawie do śmiałości tych tekstów pisywania.
3.Na lekcjach wychowania fizycznego uczniowie praktykują pewne archetypowe formy
teatralne, a zatem teatr ruchu: w jego wersji realistycznej jak i umownej (taniec, pantomima).
Następuje na tych lekcjach chwilowe rozszerzenie działań ruchowych wychowania fizycznego o ruch wykształcający wartości estetyczne, wartości artystyczne.
W pozawerbalnych formach ekspresji teatralnej za pretekst działania artystycznego
można wziąć też ruch wywodzący się z różnych rodzajów współzawodnictwa sportowego, takie przykłady w sposób praktyczny też na tych lekcjach będą realizowane
Kolejne lekcje: dziesiąta, jedenasta...może nawet setna odbędą się już w teatralnych kołach zainteresowań: w szkole, w domu kultury czy w ognisku pracy pozaszkolnej -
w obrębie teatru słowa, czy w jego wersjach pozawerbalnych – dla tych, którzy zechcą przeżyć z teatrem dłuższą przygodę.
.
Zbigniew Waszkielewicz
P.S. Realizacja
wszystkich 3 bloków tematycznych może być zrealizowana jednego dnia,
Efektywniejszą jest praca rozłożona w czasie (2-3 dni)
Z młodzieżą w Kamieńskich
- przejmowanie cech otaczającej rzeczywistości:
aktorskie ćwiczenia z urojonym rekwizytem, tudzież z urojonym partnerem poprzez wykonywanie różnych prostych czynności – przejmowanie na mięśnie, stawy i psychikę cech otoczenia;
- animacja archetypowych form życia (drzewo, ptak, człowiek):
ćwiczenia oparte na pantomimicznej plastyce ruchu z wykorzystaniem muzyki z taśmy magnetofonowej lub płyty compactowej;
- onomatopeiczne działania aktorskie:
działania ruchowe z wykorzystaniem dźwięku wydawanego przez ćwiczących – dotyczy to niewerbalnych form dźwięku: człowieka (śmiech, jęk, kaszel, ziewanie ,chrapanie, etc.), innych odgłosów natury (głosy zwierząt, ptaków, zjawisk atmosferycznych), przedmiotów i urządzeń (skrzypienie drzwi, warkot motocykla, wycie syreny alarmowej etc.);
- budowanie abstrakcyjnych etiud aktorskich z użyciem rekwizytu:
penetracja afabularnych kontekstów dramatycznych z przedmiotami pozbawionymi anegdotycznych skojarzeń (np. brył geometrycznych, takich jak kula, sześcian, walec) – ćwiczenia z wybraną muzyką;
- „łańcuch realizacji”:
improwizowane ćwiczenia łączące znaczeniowo trzy wprowadzone niespodziewanie elementy: postać, urojony rekwizyt, temat – czwartym pretekstem działania może być muzyka;
- nauka elementów techniki pantomimy:
ruch staccato (cięty), ruch legato (ciągły, płynny));
ruch falisty (dłoni, ramion, całego ciała);
tok pantomimiczny (wyprowadzanie, oparcie i kończenie ruchu w przeponie);
kontrapunkt (przeciwstawny kierunkowo ruch jednego stawu wobec innego);
powiększony ruch w stawach;
granice ruchu;
nauka 10 różnych kroków pantomimicznych – w podziale na kroki wykonywane w miejscu (stwarzające iluzję przemieszczania się) oraz kroki z realnym przemieszczaniem się aktora w przestrzeni.
UWAGI:
1.grupa ćwiczących nie może być liczniejsza niż 16 osób;
2.sala: każda o dobrej akustyce i wyraźnych cechach kameralności np. sala baletowa,, aula, kameralna sala teatralna i koncertowa (ew. duża sala lekcyjna bez ławek i krzeseł)
- wykłady w połączeniu z ćwiczeniami mają za zadanie przybliżyć wiedzę o odwiecznej potrzebie wyrażania siebie poprzez działanie teatralne, czy quasi-teatralne np. obrzęd, rytuał.
Dzisiaj umiejętność bezpośredniej komunikacji z drugim człowiekiem jest wciąż niezbędna, ale trudniejsza do uzyskania – osiągnięcia techniczne w dziedzinie informacji
i pośredniego kontaktu (tv, internet) zagospodarowują coraz większe połacie czasu człowieka, atomizują jego użytkowanie, dzieląc przeżywanie świata w czasie na szereg izolowanych jednostek; dając określoną wartość, coś innego, cennego odbierają.
1) Znaczenie teatralnej ekspresji w komunikacji międzyludzkiej (1 godz.)
2) Gest symboliczny (1 godz.)
- zajęcia te obejmują podstawowe wiadomości o takich zagadnieniach jak dykcja
i interpretacja tekstu; zwierają pewną niezbędną wiedzę o języku i jego fonetyce, tudzież szereg przykładowych ćwiczeń pomocnych w rozwiązywaniu problemów słowa mówionego.
Część zajęć poświęcona będzie również świadomemu wyborowi tekstu: poezji, prozy, tekstu dramatycznego czy też pisania scenariusza (libretta).
1) Wymowa – samogłoski (1 godz.)
2) Wymowa – spółgłoski (1 godz.)
3) Zestawy ćwiczeń dykcyjnych (1 godz.)
4) Interpretacja tekstu: akcent, iloczas, intonacja (2 godz.)
- praktykowanie pewnych archetypowych form teatralnych, a zatem teatru ruchu w jego wersji realistycznej jak też poznanie podstaw teatru tworzonego poprzez ruch umowny (pantomima, taniec); kształtowanie poprzez działania ruchowe znaczeń dramatycznych
i estetycznych.
Ta część zajęć obejmuje też pozawerbalne formy ekspresji dźwiękowej (człowieka, zwierząt,
zjawisk atmosferycznych, mechanizmów) jako preteksty działania artystycznego.
1) Przejmowanie cech otaczającej rzeczywistości w ruchu realistycznym (1 godz.)
2) Przejmowanie cech w ruchu umownym – elementarne zagadnienia techniki
pantomimy (1godz.)
3) Pozawerbalna ekspresja dźwiękowa – naśladowanie głosów występujących
w przyrodzie i dźwięków mechanicznych (1 godz.)
4) Etiudy ruchowe fabularne i abstrakcyjne (2 godz.)
1) Praca z aktorem (1 godz.)
2) Plastyka przestrzeni scenicznej (1 godz.)
3) Muzyka (1 godz.)
4) Teatr w przestrzeni zamkniętej a teatr plenerowy (1 godz.)
Ilość uczestników: max. 18
osób
Sala:
minimum 2 m2 /1 osobę
- wprowadzenie teoretyczne:
rys historyczny;
podział na realistyczne formy teatru ruchu i umowne (pantomima, taniec);
określenie podstawowych kategorii plastycznych i technicznych pantomimy;
- przejmowanie cech otaczającej rzeczywistości:
ćwiczenia z urojonym rekwizytem, tudzież urojonym partnerem (wykonywanie różnych prostych czynności) – przejmowanie na mięśnie, stawy i psychikę cech otoczenia;
- ćwiczenia ruchu w
stawach, kształtujące imitowanie dłońmi, ramionami, nogami, kręgosłupem i głową cech drzewa – nabywanie umiejętności
technicznych do etiudy DRZEWO;
- nauka małej fali (dłoni) i dużej fali (całych ramion) – nabywanie umiejętności technicznych do etiudy PTAK;
- ćwiczenia aktorskie wykształcające zachowania emocjonalne potrzebne do tworzenia etiud:
DRZEWO, PTAK;
- ćwiczenia aktorskie przygotowujące do realizacji etiudy ŻYCIE CZŁOWIEKA:
powoływanie iluzji świata dziecka z jego specyfiką ruchów i reakcji emocjonalnych (nauka siadania, raczkowania, chodzenia, wiarygodne przekazywanie zachowań wieku młodzieńczego (randka, bal, boisko sportowe, szkoła etc.); przekazywanie cech życia dojrzałego (z podkreśleniem takich cech jak rutyna, automatyzacja codziennych czynności); penetrowanie cech wieku starczego (niezborność ruchów, problemy z pamięcią, wzrokiem, słuchem, refleksyjność, ew. infantylność sfery emocjonalnej);
- ćwiczenia aktorskie uwrażliwiające na stosowanie rytmu postaci, jak również rytmu sceny-etiudy; wprowadzenie pojęcia rytmu podstawowego i komponowanie jego zmienności, by uwiarygodnić element niespodzianki, zaskoczenia;
- przykłady skrótowego operowania czasem, by móc komponować etiudy obejmujące całe życie postaci (drzewa, ptaka, człowieka) w limitowanym czasie (3-5 minut);
- konstruowanie etiud z uwzględnieniem relacji: realistyczny bieg akcji a metaforyzowanie znaczeń;
- analiza scenicznego opracowania wyżej wymienionych etiud w kontekście uwarunkowań
AKTOR-PRZESTRZEŃ-WIDZ;
WARUNKI ZALICZENIA:
1.Opracowanie i prezencja etiudy DRZEWO (czas – ok. 3’);
2.Opracowanie i prezentacja etiudy PTAK (czas – ok. 3’);
3.Opracowanie i prezentacja etiudy ŻYCIE CZŁOWIEKA (czas – ok.5’);
Każdy cykl zajęć(2 godz.) rozpoczyna się rozgrzewką pantomimiczną z
zestawami ćwiczeń nad techniką i plastyką pantomimy, w tym doskonalenie
powiększonego ruchu w stawach, kontrapunktu ruchowego między stawami,
krystalizowanie cech ruchu l e g a t o
(ciągłego) i s t a c c a t o (ciętego),
określanie granic ruchu i kontaktu z urojonym rekwizytem lub partnerem;
W tym zestawie ćwiczebnym jest też nauka 6 różnych kroków pantomimicznych
(en face i profilowych, z realnym przemieszczaniem
się w przestrzeni i iluzją przemieszczania), tudzież ćwiczenia przepony
doskonalące świadome używanie toku pantomimicznego.
- działania aktorskie z niewerbalną
animacją dźwiękową:
z dźwiękami człowieka (śmiech, jęk, kaszel, ziewanie, chrapanie, kichanie etc.);
z innymi odgłosami natury (głosy zwierząt, ptaków, zjawisk atmosferycznych);
z dźwiękami mechanicznymi (skrzypienie drzwi, warkot motocykla, wycie syreny alarmowej etc.);
- praca nad fabularną etiudą MUCHA (historia muchy, która spacerując po brzegu kieliszka wpada niechcący do środka, zachłystuje się zawartością i ...?),
tudzież nad etiudą KURA (historia starej, zblazowanej kury, która przechadzając się po podwórku spotyka koguta, następnie po serii działań zaczepnych przełamuje jego niechęć i ...?)
tudzież nad etiudą ŻABA ( w wyciągniętym ze studni wiadrze znajduje się żabka, którą bohater zdarzenia
całuje w nadziei, że owa zamieni się w księżniczkę (księcia), jednakowoż sam (sama)
zamienia się w żabę i ...?) –
stosowanie ruchu i animacji dźwiękowej;
penetracja humorystycznych możliwości: humoru sytuacyjnego, humoru postaci, humoru paradoksu,
absurdu, humoru spiętrzonych emocji;
tudzież poszukiwanie rozwiązania, puenty sceny;
- aktor jako ruchoma rzeźba w przestrzeni:
ćwiczenia z użyciem realnego rekwizytu do wybranej muzyki – penetracja afabularnych struktur
dramatycznych z użyciem przedmiotów pozbawionych anegdotycznych skojarzeń (np. brył geometrycznych
typu kula, sześcian, walec) – uwzględnianie przede wszystkim plastycznych, estetycznych kategorii ruchu;
- określenie zestawu gestów symbolicznych, czyli w danej kulturze ( w tym wypadku polskiej i szerzej europejskiej) mających znaczeniowo wyraźną tożsamość;
ćwiczebne badanie różnych gestów symbolicznych jako potencjalnych pretekstów realizacji teatru ruchu;
- AKTOR-RUCHOMA RZEŹBA c.d., w zwielokrotnieniu – budowanie obrazów plastycznych w oparciu
o aktora zbiorowego, w oparciu o grupę wiążącą działanie sceniczne we wspólny symbol, znak;
- określenie materiału egzaminacyjnego – praca studentów nad scenariuszem i realizacją sceniczną zestawu etiud egzaminacyjnych;
WARUNKI ZALICZENIA:
1. Opracowanie i prezentacja komediowej etiudy z animacją dźwięku (ok.3’);
2. Opracowanie i prezentacja etiudy CZŁOWIEK-RUCHOMA RZEŹBA – afabularne działanie z użyciem
realnego rekwizytu, z interpretacją wybranej muzyki (ok.3’);
3. Opracowanie i prezentacja etiudy GEST – w oparciu o wybrany gest symboliczny (ok.3’);
EGZAMIN KOŃCOWY:
Wykonanie publiczne układu etiud ukazujących przekrój programowy przedmiotu TEATRALNA EKSPRESJA RUCHU I DŹWIĘKU – student zobowiązany jest wykonać jedną (minimum) etiudę solową i wziąć udział w jednej kompozycji obrazu zbiorowego.
Każdy cykl
zajęć(2 godz.) rozpoczyna się
rozgrzewką pantomimiczną, w której do ćwiczeń doskonalących technikę
pantomimicznego ruchu dołączone są zestawy ćwiczeń niewerbalnej animacji
dźwięku (człowieka, zwierząt, odgłosów mechanicznych) – ponadto nauka kolejnych
6 kroków pantomimicznych (łącznie
studenci poznają ich dwanaście